De Nieuwe Kerk Zierikzee kan niet zonder vrijwilligers. Binnen de kerk kunnen vrijwilligers de volgende functies uitoefenen:
De functie gastvrouw/-heer houdt in, het ordelijk laten verlopen van een evenement. Hij/zij stuurt de andere vrijwilligers aan zodat het evenement soepel kan verlopen. Ook oplossen van kleine en/of grote problemen hoort tot deze taak
Aangezien de taak van een gastvrouw/-heer veel omvattend is, heeft deze een of meer assistenten nodig. Deze nemen op een verantwoorde wijze taken die de gastvrouw/-heer naar hen delegeert op zich zodat er een goed gestructureerde organisatie ontstaat. Zij helpen tevens gasten bij de lift. Indien nodig assisteren zij ook bij de catering.
Aan de bar worden de dranken aan de gasten aangeboden. Soms wordt er samengewerkt met een cateraar, deze verzorgt het uitserveren in de zaal. Ook maken onze vrijwilligers dat het serviesgoed weer schoon is, daarvoor hebben we twee vaatwasmachines.
De medewerkers van licht en geluid hebben een veelomvattende taak. Zij volgen daarvoor een interne training. Werken soms samen met ingehuurde technici.
Deze functie is duidelijk. Podium opbouwen. Stoelen en tafels klaarzetten, eventueel tijdens het evenement aanpassingen uitvoeren. Ook de zaal een gezellig uiterlijk geven.
Bij veel evenementen worden er munten verkocht. Omdat het vaak heel druk is kan er aan de bar uitsluitend betaald worden door middel van munten.
Aan het eind van elk evenement wordt de zaal en toiletgroep nagelopen en bijgehouden. Maar, op de eerste maandag van de maand is een schoonmaakploeg actief om te maken dat het gebouw er weer fris en helder uitziet.
Aan het hoofd van elke groep staat een coördinator. Zij sturen de specifieke groepen aan en onderhouden, zo nodig, het contact met de huurders.
Onze bestuursleden zijn net als alle andere medewerkers vrijwilliger.